جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۲۲۸۸
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴

فکرشهر: دهیار 'گیسکان' دشتستان استان بوشهر گفت: نقش مردان و زنان گیسکانی و لرده ای علیه متجاوزان انگلیسی و بریتانیایی در تاریخ ایران اسلامی ماندگار و هویت و سند مقاومت و استعمارستیری آنان است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، امان الله عنایتی روز شنبه در آیین بزرگداشت روز گیسکان افزود: از ویژگی های بارز و ماندگار مردم این منطقه مبارزه ومقاومت بی بدیل مردان و زنان گیسکانی بویژه زنان لرده با استعمارگران انگلیسی و نیروهای بریتانیایی است.

وی اضافه کرد: مردم و زنان و مردان گیسکانی با مقاومت جانانانه در مقابل حمله استعمارگران و متجاوزان انگلیسی در جنگ جهانی دوم به منطقه گیسکان و کوههای لرده باعث عقب نشینی و شکست دشمنان شدند.

عنایتی با اشاره به جان فشانی مردم این دیار در مقایل انگلیسی ها و نثار 18 شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: مردم این دیار همچون گذشته آماده مبارزه با هرگونه تجاوز استعمارگران به سرزمین ایران اسلامی هستند

وی همچنین حفظ سنت های دیرینه، صنایع دستی گلیم بافی و گبه بافی و برگزاری آیین سنتی و بومی جشن عروسی و پایبندی مردم به زندگی بومی از دیگر ویژگیهای مردم این منطقه عنوان کرد.

دراین آیین مردم این دیار به اجرای سنت های و آیین های قدیمی خود با برپایی سیاه چادر آیین زندگی قدیم مردم منطقه را به نمایش گذاشتند.

چوب بازی، تهیه غذای سنتی، اسب سواری، ساز و نقاره سنتی، برپایی چادر بومی و گلیم بافی از مهمترین برنامه های این روز است.

این آیین با حضور قبایل و بزرگان گیسکانی و خانواده های آنها، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، مسئول عقیدتی سپاه دشتستان و جمعی از مسئولان در منطقه شرق کوههای گیسکان برگزار شد.

منطقه گیسکان شامل روستاهای لرده، جمغازی، ناخا، باغ تاج و انارستان است.

ارتش انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم برای تعقیب مبارزان دشتستانی به سمت منطقه لرده در کوه های گیسکان هجوم بردند و در پی درگیری آنها با مبارزان، زنان لرده ای و گیسکانی منطقه نیز دوش به دوش مبارزان تفنگ به دست گرفتند علیه انگلیسی ها مبارزه کردند.

شکست سخت انگلیسی ها در مقابل زنان لرده ای، درس عبرتی در تاریخ نظامی انگلیس به صاحب منصبان و سربازان این کشور بود.

منطقه گیسکان در بخش ارم شهرستان دشتستان در فاصله 150 کیلومتری شرق بوشهر واقع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر